De vraag waar menig (spiritueel) ondernemer een punthoofd van krijgt. Kan je tegenwoordig nog ondernemen zonder Facebook en andere social media? Ik merk dat ik de laatste tijd steeds vaker denk ‘wat zit ik hier nog te doen’, ik plaats mijn posts op alle timelines van mijn verschillende social media profielen, reageer op alle reacties en hou mijn timeline in de gaten.

En ondanks dat het er aan de buitenkant best succesvol uitziet (lekker wat volgers, posts worden altijd geliked) voel ik de laatste tijd steeds vaker dat er iets wringt. Hoeveel tijd ben ik wel niet kwijt aan social media? En is het werkelijk zoveel waard? Door het FF sparren met ondernemers, dat ik het laatste jaar weer heb opgepakt is me één ding duidelijk geworden; ik ben niet de enige met deze vraag. En dat zette me aan het denken. Kunnen we een manier vinden die veel beter past bij wat we zelf leuk vinden om te doen en slim blijven ondernemen?

FOMO – The Fear Of Missing Out

Iedereen zit op Facebook dus ik moet daar ook aanwezig zijn als ik mezelf in de kijker wil zetten. Tenminste dat is wat je denkt. En dus ga je als ondernemer braaf elke dag iets posten. Want stel je loopt al die potentiële klanten mis…. Die angst zou weleens groter kunnen zijn dan wat er echt speelt.

Kun je een stap terug doen, even goed kijken naar alle activiteiten/tijd die je spendeert en aan wat het echt oplevert? Loop je echt zoveel mis? En wat zou er gebeuren als je al die tijd elke dag aan iets zou besteden waar je zelf wel blij van wordt? (namelijk doen waar je goed in bent, waardevolle producten maken voor je klanten, service uitbreiden, meer aandacht voor je klanten etc. etc.).

The Like Spiral

Er is nog een kwestie die we eerst even onder ogen moeten zien. Menig ondernemer die iets post wil dan heel graag dat die post wel een beetje lekker geliked wordt. En als dat niet gebeurt…… dan komen de gedachtes “is mijn product niet goed genoeg”, “misschien zit hier niemand op te wachten”, “is mijn prijs te hoog”. En als er opeens heel veel likes op een bericht komen (ah dit is blijkbaar wat ze willen, dan ga ik daar nog meer mee doen). Maar de vraag is, of die likes wel van jouw doelgroep is…. En voor je het weet heb jij er je product aanbod op aangepast.

Levensgevaarlijk die likes. Ze zijn gemaakt om je verslaafd te maken aan social media, bevestiging te geven, kijk jij doet ertoe, want jij hebt veel likes… Deze spiraal van bevestiging krijgen kost je veel tijd, veel geld en levert je misschien wel helemaal geen klanten op (meer een nog groter gevoel van “ik kan hier echt niet wegblijven”).

Wat Als Je Deze Tijd Gaat Besteden Aan Echte Mooie Dingen Maken?

Social media is een echte time killer. Ik krijg nog weleens te horen: “oh het ziet er bij jou allemaal zo gemakkelijk uit, jij kan gewoon gemakkelijk schrijven en maakt dan even een mooi fotootje en het werkt”
Euhm, nou nee, ik ben soms een half uur bezig met de juiste foto maken (want goed beeld maakt heel veel uit, zeker voor mijn eigen schilderijen) en de blogs die ik schrijf lezen wel lekker relaxed maar dat komt nu juist omdat ik er zoveel tijd aan besteed, ik doe ook 2-3 uur over een goede blog).

De afgelopen week, zo met de kerst en oud en nieuw heb ik mezelf vrij gegeven. Dus geen social media, vooral omdat ik er even geen zin in had maar ook omdat ik benieuwd was wat ik dan uit mezelf gewoon leuk vond om te doen. Voor ik het wist had ik een nieuw platform gebouwd (voor mijn FF Sparren ondernemers, daar werd ik dus helemaal blij van, zie www.xayinkra.com) en was ik weer lekker aan het schilderen. En vandaag kwam spontaan deze blog op. Het zette me namelijk aan het denken. Heb ik social media echt nodig? Kan ik met de ondernemers waarmee ik werk, onze tijd niet beter besteden? En nog een stap verder; kunnen we onze krachten niet bundelen?

De meeste ondernemers waarmee ik samenwerk hebben een gemeenschappelijke missie: iets moois in de wereld zetten. Met hart en ziel werken ze aan hun onderneming. En dat is nu juist wat ze moeten blijven doen. Dat delen waar hun passie zit, waar het hart van overstroomt. Je kan beter elke dag een echt goede blog schrijven of werken aan een e-book of een korte trainingen. Dan ben je werkelijk iets van waarde aan het creëren. Er zijn vast heel veel dingen die je eigenlijk voor je vaste klanten zou willen doen, iets extra’s. Blijf bij de inhoud!

Hoe verleidelijk het er ook uitziet: even snel iets posten en dan zien ze me weer…. Het is maar de vraag of dat je werkelijk de klanten oplevert die je zou willen. Heb je ooit via de Facebook chat een echt goed betalende klant gekregen? Meestal zitten mensen via social media te speuren naar acties, korting of bij voorkeur natuurlijk gratis!! Als dat je ook zo irriteert dan wordt het tijd om je eigen mind set aan te passen. Je krijgt namelijk wat je uitstraalt….. dus al die koopjesjagers denken bij jou aan het juiste adres te zijn…. hoe komt dat?

Hoe Ziet Jouw Online Koopgedrag Eruit?

Kijk ook naar je eigen gedrag als het gaat om het vinden van die juiste match. Ik werk veel met professionals op het gebied van spiritualiteit- en persoonlijke ontwikkeling. Het is altijd goed om eens naar je eigen beslissingsproces te kijken: Hoe kies jij een goede coach uit? Waardoor nam jij de beslissing om met iemand in zee te gaan? Wat maakte dat jij zonder enig probleem heel veel geld betaalde voor dat ene retreat? Als je iemand zoekt ga je nooit zoeken op Facebook, daar is dat platform helemaal niet geschikt voor. Dus is het echt zo belangrijk om daar zoveel tijd aan te besteden?

Als ik kijk naar mijn eigen bedrijven dan worden mijn schilderijen vooral verkocht via mijn email nieuwsbrief en website, vinden de ondernemers zich meestal via via of ook de nieuwsbrief en wordt mijn boek en blogs vooral gelezen via mijn website en gevonden via Google (zoeken). Pinterest is de enige die echt veel verkeer geeft (voor mijn schilderijen) maar om heel eerlijk te zijn; dat verkeer komt uit Rusland of Amerika en is vooral geïnteresseerd in mijn hoe ik mijn schilderijen design, daar is nog nooit een verkoop uit gekomen.

Als Het Echt Om de Inhoud Gaat Creëer Je Waarde

Ja als je hiermee echt aan de gang wilt gaan, ga je daadwerkelijke weer waarde leveren voor je klanten. Geen commercieel onzin meer, gewoon echt mooie dingen maken. Dat betekent ook dat je zelf echt aan de slag moet en wat jij komt brengen ook echt serieus gaat nemen. Anders gaat die ander dat ook niet doen. Niet alleen gaat dit je goed betalende klanten opleveren maar ook jezelf een enorme boost geven. Je gaat jezelf bevestiging geven ipv dat je afhankelijk wordt van het aantal Facebook posts likes.

Bouwen Aan Je Eigen Fundering

Waar je dan wel aan gaat bouwen is je eigen fundering, je stopt je tijd, geld en energie in je eigen website waarop je jouw passie gaat delen. Je gaat jouw eigen klantenbestand opbouwen. Dit zijn namelijk mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw dienst anders lieten ze hun email adres niet achter. Wist je dat email campagnes 10x meer opleveren dan social media? Het gaat weer om via via, om gevonden worden op de plekken waar mensen daadwerkelijk zoeken, om de reviews van tevreden klanten en het werk dat je daadwerkelijk doet. Dat je naar buiten gaat i.p.v. achter de laptop gaat zitten om aan onzinnige discussie mee te doen die de energie uit je lijf zuigt.

Wat heerlijk hè?! Het mag weer om de inhoud gaan. Om daar waar het je in beginsel al om ging! Dus vergeet al die onzinnige en lege social media posts. Tijd om echt te laten zien waar je voor staat. Meer gericht en niet meer elke dag iets moeten doen.
En Nu?

Je hoort het al ik ben enthousiast over dit vooruitzicht. Voor mij is het experiment begonnen, ik ga social media niet meer inzetten zoals ik dat altijd deed. En ik ga samen met de ondernemers waarmee ik werk, eens brainstormen en vooral ook voelen welke kant dit op wil, we gaan het uitproberen, experimenteren! Ook het samenwerken met elkaar voel ik heel sterk. Wat kunnen we voor elkaar betekenen, wat als we de krachten bundelen? En openstaan voor dat wat in beweging wordt gezet als je intentie, aandacht en energie weer richt op dat wat je komt doen.

To be continued 😉

Tags:

©[2019] TESSA SMITS webdesign by Tessa Smits zelf natuurlijk ;-)

NIE: Y4267955-C VAT: ESY4267955C IBAN: ES27 0049 1379 53 2310049402

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?