Tessa Smits

Kunst als bevrijder van de ziel. Pure energie. Een uitnodiging om een diepere dimensie van jezelf te ervaren.

Hoe kom je aan gratis PR in een magazine of krant?

Hoe kom je met een artikel in een magazine? Hoe krijg je dat interview over dat mooie werk dat je doet? Deze tip heeft menig ondernemer al aan een prachtig interview of artikel geholpen. En uiteindelijk is dat natuurlijk de mooiste marketing die er is: op de inhoud bekend worden.

Je gaat naar Facebook, en nee laat je nu niet afleiden door al die schattige poezenfoto’s maar gebruik de zoekbalk bovenin en zoek op: “roept u maar”.

Bovenin de zoekresultaten verschijnt nu de groep “Roept u Maar”.

Dit is een Facebook groep waarin Nederlandse journalisten oproepen plaatsen, ze zoeken altijd naar mensen met specifieke verhalen. Als jouw verhaal daar mooi op aansluit hoef je alleen even een DM te sturen naar de desbetreffende redacteur en voor je het weet sta je in de krant.

Zo stond ik zelf een jaar geleden met drie pagina’s in de Telegraaf Vrouw Magazine (zaterdag editie! heel fijn ;-)) en één van onze ondernemers, Caroline Hoek, heeft inmiddels al haar vierde interview op deze manier in de wacht gesleept!

Tips voor je persbericht

Mocht je zelf de pers gaan aanschrijven, dan hier nog een aantal tips zodat je niet direct onderaan de stapel verdwijnt. Op een redactie krijgen ze enorm veel nieuws en persberichten binnen, er wordt dus in luttele seconde door je bericht heen gelezen.

  • Begin direct met het nieuws, achtergrondinformatie kan verderop in je bericht.
  • Zorg dat de titel van je persbericht NIET een uitroepteken heeft of een vraag stelt/mening geeft.
  • Verplaats je in de journalist, waarom zou die jou bericht gaan plaatsen?
  • Vermijd Vakjargon (behalve als je een vakblad aanschrijft natuurlijk)
  • Beantwoord de volgende vragen in de eerste zin: wat is er gebeurd, wie heeft het gedaan en waar vindt het plaats? Vertel daarna kort ‘hoe’ en ‘waarom’.
  • Bedenk de invalshoek per magazine of vakblad, help de journalist waarom dit voor zijn publiek echt interessant is (dat betekent dus meerdere verschillende persberichten schrijven).

loop geen kunstwerk meer mis

Aanmelden nieuwsbrief

Mijn nieuwe kunstwerken verstuur ik altijd als eerste aan de nieuwsbriefleden. Dus wil jij geen schilderij meer mislopen, meld je dan hier aan.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest