Een tsunami aan boeken

Deel dit bericht

Hoe Ik beval van het heelal opeens viraal ging. Een waargebeurd verhaal over je eigen boek uitgeven, je intuïtie volgen en stand houden als succes je van je sokken blaast.

Het kostte me vijf jaar om dit boek te schrijven. Ik ben tientallen keren gestopt. De gedachten “wie ben ik om een boek te schrijven” tot de welbekende “hier zit echt niemand op te wachten” speelden tikkertje in mijn hoofd. Maar diep van binnen wist ik: “laat je niet afleiden, dit moet de wereld in.” Daarnaast werd ik door mijn man en vrienden regelmatig liefdevol achter mijn toetsenbord geschopt.

Een boek dat gaat over creatie, over het laten ontstaan, loslaten en niet meer bedenken. Die gaat uiteraard op eenzelfde manier de wereld in. Ik had ‘enkel’ aanwezig te blijven en mijn intuïtie goed te blijven voelen.

Bij deze het hele verhaal:

De Titel

Het boek heeft vele titels gehad; van ‘go with the f*cking flow” tot “de liefde in lockdown” allemaal bedacht tijdens het schrijven. Je voelt dan: leuke titel maar je weet ook; geen 100%. Totdat ik tijdens mijn bijzondere ervaring met de truffel letterlijk ervaarde hoe het hele universum door me heen donderde.

We grapten erover tegen elkaar thuis en op een dag reageerde ik op iemand zijn post en plaatste Marcel als grap eronder “Ja, of je bevalt van het heelal” refererend aan mijn magische reis. Toen ik dat zag staan, riep ik direct uit: “Dit is de titel van het boek!” Ik voelde de potentie, de kracht, de belofte, precies het niet uit te leggen gedeelte helemaal in deze titel verankerd. Ik wist voor 100% dit is hem!

De Cover

Het ontwerp was een uitdaging op zich, ik had namelijk iets ‘gezien’, ik wist al hoe hij eruit moest zien maar niet hoe dat te ontwerpen. Ik had iemand nodig die zag wat ik zag…. Ruben was een goede vriend van me en vroeger hebben we veel samengewerkt als online team (hij als UX designer en ik als productmanager), hij had echter geen ervaring met het ontwerpen van boeken. Moest ik wel bij hem zijn? Toch voelde ik dat ik hem een app moest sturen.

Wat een hel is voor een vormgever was voor ons een waar creatieproces: twee kunstenaars die in vrijheid samen creëerden. Ik maakte een tekening, hij ging daar weer op verder, ik zag zijn ontwerp en kreeg ook weer inspiratie. Zo kwamen we samen tot dit ontwerp, omdat we elkaar vertrouwden, aanvoelden en beide niet wilden stoppen tot het helemaal klopte.
Zonder hem was deze fantastische cover nooit tot stand gekomen!

Redactie

Braaf vroeg ik offertes aan bij professionele bureaus en redacteuren. Ik betaalde voor proefhoofdstukken. Prima werk door iedereen, totdat…. ik een app kreeg van iemand uit mijn netwerk. Ze kende iemand; Marlies, een taalkundige die dit werk ook zou kunnen maar dit niet dagelijks deed. Nadat ik haar had gesproken stelde zij voor ook een proefhoofdstuk te redigeren.

Toen ik door haar versie heen las schoten de tranen in mijn ogen. Ze snapte het! Ik kon haar door de wijzigingen en opmerkingen heen voelen. Deze vrouw moest mijn boek redigeren.
Het toeval wilde … dat zij in die maanden geen ander werk had, ze was zich nog even aan het bezinnen op de volgende stap. Ze kon dus met volle aandacht aan dit boek werken. En dat zie je terug!

Om het helemaal af te maken was een van mijn meelezers, Linda, ook zo betrokken dat ze de eerste print nogmaals samen met Marlies helemaal heeft doorgespit. Dat was weekend- en nachtwerk. Er is werkelijk geen fout meer doorheen geslopen. Deze aandacht, zoveel tijd, dit was zo’n groot cadeau, het maakt dat de hele tekst vloeit en 100% kloppend is. Ik zou dat met niemand anders zo secuur gedaan kunnen hebben.

De Drukker

In eerste instantie was ik bezig met een samenwerking met mijn oude POD drukker, een goedkope oplossing toentertijd waardoor ik mijn eerste boek Failliet, mooier wordt het niet überhaupt kon uitgeven. Tot een week voor drukken ik weer eens dagen op een reactie zat te wachten. Een oplage drukken is wat anders dan POD (printing on demand) en vraagt om een serieuze investering en samenwerking maar ik kreeg het gevoel dat diegene aan de andere lijn er niet zo in zat.

Ik wilde in contact, met iemand direct kunnen bellen, even een eerste druk van de band zien rollen en aanraken, voelen of het helemaal klopte. Dat kon niet met een bedrijf dat in het buitenland goedkoop drukte. Dus ik ging op zoek naar een drukker in Nederland die alles zelf in huis deed. Het was letterlijk Google die me een aantal opties gaf waar ik offertes aanvroeg.

En het was exact de drukker die direct belde waarvan ik voelde: jij dus. Om zeker te weten ben ik bij Schultenprint, want zo heten ze, langs gegaan. Marcel ging mee en het toeval wilde….. dat we er tijdens het gesprek achter kwamen dat een goede vriend van hem ook een bekende van Marcel was uit zijn tijd bij de commando’s. Uiteraard! Niets is toeval, de verbinding was gelegd. Achteraf ben ik zo blij dat ik op het laatste moment geswitcht ben. Daardoor kon ik zo snel bijdrukken toen de verkopen de pan uit schoten, dat had met die goedkopere oplossing nooit gekund!

Al deze samenwerkingen, die als toeval op mijn pad kwamen…. voelen voor mij als een lot uit de loterij. Die kansen moet je wel kunnen opmerken. Daarvoor diende ik, in deze spannende tijden, waarin niets zeker was en de druk toenam, aanwezig te blijven. Het denken niet de boventoon te laten voeren maar goed te blijven voelen.
Constant afstemmen op dat wat nodig was voor dit boek…

Financiën & de crowd

Een eerste oplage financieren, de vormgever en redacteur betalen. Ik had een paar honderd euro op mijn bank en geen idee hoe dit te betalen. Dus besloot ik mijn vrienden, familie en netwerk te vragen alvast het boek te kopen. Het enige dat ik had was een plaatje van de cover, een nogal vage titel en achterflaptekst waarin ik vooral de energie en gevoel van het boek probeerde over te brengen. Zouden mensen het wel begrijpen?

Het antwoord kwam snel, heel snel! Binnen twee, drie dagen had ik meer dan 300 boeken verkocht en kon ik de eerste oplage gaan bestellen.

Zelf boekjes rondbrengen

Toen de eerste oplage bij ons binnenkwam moesten de eerste 300 boeken dus zo snel mogelijk richting de crowdfunders, die moedige eerste kopers. Maar al het geld was in de oplage gaan zitten. Drie honderd boeken verzenden a 3,95 kost je dus gewoon 1200 euro. Dus….. besloten we in al onze wijsheid; we gaan ze zelf wel rondbrengen. Kan toch prima? Ik vond zelfs een app die de ideale route uitrekende en zo reden we de volgende dag om 7 uur het erf af met de eerste rit.

Dat viel enorm tegen! De adressen lagen door heel Nederland verspreid en je staat de helft van de tijd in de file of voor een stoplicht. Na dag één kon ik niet meer, ik stapte, of ik kan beter zeggen viel al strompelend uit de auto met een volledig verkrampt lijf van 14 uur in de auto zitten.

Maar vergis je niet, als je een partner hebt die een verleden heeft bij het corps mariniers dan is “niets onmogelijk” en “opgeven geen optie”. En dan rij je een week lang alle adressen af. Ik kan er soms nog ’s nacht van wakker schrikken 😉

Het maakte wel dat de eerste vuurtjes aangewakkerd werden, niet alleen doordat het boek voor het eerst gelezen werd maar ook omdat mensen het enorm waardeerden dat we het boek zelf kwamen brengen. Hier werd enthousiast over verteld op social media…..

Een eerste stroom berichten kwam op gang en zou de toon zetten voor wat nog komen ging…

Onze plek

Iedereen die mij een beetje volgt of het boek heeft gelezen weet: we zaten in die tijd ook nog eens zonder huis. Een paar maanden hier en een paar maanden daar. Slopend! Dus hadden we bedacht dat we een vakantiehuisje zouden huren in de winter maanden. Klein maar wel heel fijn ergens bij een water in Friesland. Ondertussen bleven we naar huizen kijken waar we onze droom zouden kunnen realiseren en zo kwamen we op een dag bij een boerderij uit die aan al onze wensen voldeed. Nou ja op één na dan; het was erfpacht. Een financiële constructie waarvan we voelden dat het voor ons nooit echt zou kunnen werken. Ik schreef die avond een gepassioneerde blog over erfpacht, rijke families, grond die vrijgegeven zou moeten worden en de wens om een plek te vinden.

De kracht van social media …
Diezelfde avond ontving ik een bericht van iemand die ik niet kende maar waarmee ik jaren geleden via LinkedIn geconnect was. Hij schreef me dat mijn post hem zo geraakt had. Hij zei letterlijk: “Ik heb je hartenkreet gehoord en heb een plek voor jullie”. Het toeval wilde…. een plek op nog geen 10 minuten van ons tijdelijke huis af. De volgende ochtend reden we naar hem toe en een bijzondere ontmoeting volgde. Uren hebben we gepraat en na die middag wisten we allemaal: ja dit gaan we doen. Hij ging voor een half jaar weg en misschien wel langer en wij konden tegen een betaalbare huur deze prachtige boerderij huren. Een droomplek werkelijk.

Achteraf denk ik weleens: wat een cadeau!! En niet alleen omdat het zo’n mooi huis is. Maar bovenal omdat met wat er zich nu afspeelt, met die duizenden boeken die we aan het inpakken zijn. Dat had nooit maar dan ook werkelijk nooit gekund in dat kleine vakantiehuisje. We kregen vanuit het niets exact de plek die nodig was om deze tsunami aan boeken ook echt te kunnen laten stromen.

Be careful what you wish for …

Het is begin oktober als we onze intrek hebben genomen in dit huis en ik voor het eerst een soort ideale combinatie heb gevonden tussen elke dag wat boeken verkopen, een schilderij maken, een talisman ontwerpen en wat schrijven voor een blog. Daarnaast plande ik elke maand een workshopdag in, de grote woonkamer in deze boerderij nodigde uit om weer eens een dot art dag te organiseren. Ik reed elke dag naar de Plus supermarkt en leverde enkele boeken af, als ik echt een topdag had waren het er wel tien. Ik was helemaal in mijn nopjes.

“Elke dag tien boeken, dat vind ik een mooie doelstelling” zei ik opgewekt tegen mijn lief die avond.

Kijk als schrijfster droom je er natuurlijk van dat je boek een bestseller wordt. Verslonden door iedereen, in de boeken top tien ligt in elke winkel.

Dat laatste gaat al nooit gebeuren want ik voelde vanaf het begin: ik ga mijn boek niet meer via de boekhandel of die dikke blauwe meneer verkopen. Dat had ik met mijn eerste boek wel gedaan en daar was ik heel ongelukkig van geworden. Het kost je minimaal 42% van je verkoopprijs (ja mensen zoveel!) en dan blijft er eigenlijk zo goed als niets over én nog veel belangrijker, je hebt helemaal geen contact met je lezers. Geen idee wie het zijn en hoe het nu verkocht is.

Deze keer zou ik alles in eigen beheer blijven doen…

En met op topdagen tien boeken verkocht, ging dat natuurlijk ook prima. Ik vond het heerlijk om die boeken in te pakken, leuk briefje erbij. Diezelfde lezers boekten een paar weken later na het lezen van het boek een workshop of wilden een talisman laten ontwerpen. Ik was helemaal in mijn sas.

Het experiment dat alles deed ontploffen

Ik zat net nog even terug te kijken wanneer het echt begon. In welke periode die kabbelende golfjes opeens in kracht toenamen.
Het was begin november. Ik had een post gemaakt met de eerste reacties van de lezers en had er wat advertentie budget op gezet. Mijn zus had me net uitgelegd hoe ik in Facebook precies kon zien wat een euro adverteren zou opleveren in de webwinkel, zo kon ik een beetje sturen met het budget.

Goh, dacht ik toen ik die statistieken zo zat te bekijken, “Wat zou er gebeuren als ik dit weekend mijn budget vertienvoudig? Krijg ik dan ook tien keer zoveel bestellingen?”
Ik weet nog dat mijn lief me bezorgd aankeek; “Zou je dat nou wel doen? Ben je dan straks niet al je geld kwijt aan Facebook?”

Maar ik ben wel van het experimenteren, als je het niet probeert, weet je het niet….

En daarmee zette ik een vlammetje onder een hoog explosief gebeuren.

Er gebeurden twee dingen tegelijk dat weekend. Eén: ik verhoogde mijn budget waardoor de post bij veel meer mensen in de tijdlijn zichtbaar werd. En twee: – en dat was de katalysator – de lezers van het eerste uur begonnen onder die post te vertellen hoe leuk ze het boek vonden.

En toen ging het los.

Ik moest als een gek bijdrukken, en terwijl de nieuwe oplage binnenkwam was hij al uitverkocht en moest ik weer bijdrukken. Dat waren mega spannende beslissingen, want ik moest een oplage bestellen zonder dat ik wist of de verkopen aan zouden houden. En die oplages werden groter en groter en de investeringen dus ook. Elke keer investeerde ik wat ik de week ervoor had verdiend.
Het ondernemerschap in mij werd met een noodgang weer tot leven geroepen!

Geen compromis

Ondertussen moest ik ook al die verkopen daadwerkelijk gaan versturen. Ik was daar natuurlijk helemaal niet op ingericht. Daarnaast had ik in al mijn wijsheid besloten dat het boek als een soort cadeau verstuurd moest worden: een brief, twee mooie kunstkaarten, een doosje met een sticker. En dat allemaal met aandacht ingepakt. Heeeeel onpraktisch. Mijn vrienden die op stel en sprong kwamen helpen vroegen zich geregeld hardop af of dit allemaal wel nodig was. Het zou zoveel gemakkelijker en goedkoper zijn om gewoon het boek in een doosje te doen en te versturen.

Maar ik was onverbiddelijk.
Dit was belangrijk!

Ja dit kostte veel meer tijd en ja ook veel meer geld. Duizenden boeken betekende ook duizenden brieven printen, duizenden kaarten bestellen en doosjes vouwen. Maar het ging mij niet om het meeste geld verdienen, ik wilde dat het helemaal klopte, het verhaal bekrachtigde, de energie helemaal zou overkomen.

En daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van.

Deze keuzes maken dat, ondanks dat mensen soms best even moeten wachten tot het boek er is, het enthousiasme groot is als ze het dan toch ontvangen. Maar bovenal, de kunst die ik meestuur, die raakt, de energie gaat aan, al voor de lezer het verhaal ingaat en dat versterkt de intentie. Dat verhaal waarvan ik al die jaren zo sterk voelde dat het de wereld in moest, krijgt een extra boost. Er wordt dan ook enorm veel over gepost op social media waardoor de verkopen nog meer toenemen. Ja lieve lezers jullie zijn de motor achter dit succes!

De andere kant van de medaille

En nee, uiteraard is dit succes niet altijd rozengeur en maneschijn. Ik ben soms echt gesloopt, het is buffelen van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat.
En soms gaat het ook mis.
Het weekend voor de sint bijvoorbeeld dat we meer dan duizend boeken in een weekend moesten inpakken. En dat dan de pallet met boeken niet komt omdat de transporteur een off day had…. Toen heb ik echt wel even met de tranen in mijn ogen gezeten (understatement). Dan overspoelt die tsunami met boeken me ook even. Gelukkig heb ik heel veel hulp en kregen we die maandag toch alles zoals beloofd op tijd weg en daarna stortte ik ook wel even in.

Maar dan lees ik de volgende dag weer een nieuwe enthousiaste reactie, of ontvang ik een mail van iemand met een persoonlijk verhaal en wat het boek in beweging zet en raakt. En dan weet ik weer waarvoor ik het doe.

Het is werkelijk magie. Dat wat er nu gebeurt is exact waar het boek over gaat. Hoe kan het ook anders; creatiekracht, overgave, niet bedenken en je intuïtie volgen. Hoe er dan een werkelijkheid ontstaat die je in je stoutste dromen niet bij elkaar had kunnen verzinnen. Nou dat dus. I’m ready, kom maar door!

Let the magic begin!


Schrijversmiddag: Zelf Uitgeven en Schaamteloos Schrijven

Ik heb zoveel vragen ontvangen over hoe ik mijn boek zelf heb uitgegeven, dat ik besloten heb een schrijversmiddag te organiseren. Als mijn manier van ondernemen, schrijven en uitgeven je inspireert en je wilt meer weten, dan ben je van harte welkom op de schrijversmiddag. Het wordt niet alleen een informatieve en inspirerende bijeenkomst, maar ook een geweldige kans om te connecten met andere gepassioneerde schrijvers.

Meer informatie & aanmelden >

 

Ik beval van het heelal

Werkelijk in overgave een leven laten ontstaan dat je stoutste gedachten te boven gaat? Wil je weten hoe dat er real life, rauw en ongecensureerd aan toe gaat? Ik neem je in dit waargebeurde verhaal mee op deze ontdekkingsreis die gaat over vrijheid, verbinding en creatie kracht.

Meer berichten