Dat mailde een boekhandelaar uit Assen me vandaag. Hij stuurde direct deze mooie foto van het boek in de etalage mee.
Het gaat ook weleens anders: ik krijg geregeld geïrriteerde mailtjes van boekhandelaren. Door het grote succes van het boek krijgen ze veel vragen van klanten waarom het daar niet ligt. En dat kan wel! Maar mijn boek is niet te bestellen via het Centraal Boekhuis, en dat is met een reden!
Want uit principe wil ik niet bij de blauwe meneer of, voor het Engelse boek, bij de glimlachende pijl. Iets met monopoliepositie, hoge winstmarges en kruimels voor de auteur. En dat betekent in Nederland dat je je boek dus niet kunt aanmelden bij het Centraal Boekhuis, de plek waar boekwinkels gewend zijn om in te kopen. Want dan kom je ook ongewild automatisch in de shop van alle online winkels…
Dit houdt in dat boekwinkels rechtstreeks bij mij moeten inkopen. Dat vinden de grote ketens vaak vervelend, want het past niet in hun bestaande systeem en proces. Maar ja… als we het anders willen in de wereld, moeten we soms oncomfortabele wegen kiezen.
Gelukkig zijn er ook winkels die deze beweging juist mooi vinden en me enthousiast terugmailen over mijn aanpak. Zo lig ik toch in de boekwinkels en bij lokale bibliotheken, weliswaar mondjesmaat door mijn eigenzinnige benadering… maar hoe leuk is dit persoonlijke contact met de ondernemers dan ook. Dat is toch veel leuker!
Dus, je kunt nu terecht in Assen bij Boekhandel van Der Kuil – Kruisstraat 20
Hier vind je alle winkels in NL en BE die het aandurfden: https://www.tessasmits.nl/winkels/
En natuurlijk kun je ook online terecht in mijn eigen webshop: https://www.tessasmits.nl/webshop/