Je hebt maanden gewerkt aan je nieuwe website, bloed, zweet en tranen. Je bent zo blij dat ie af is dat je direct aan de hele wereld wilt laten weten dat je nieuwe website bestaat. Maar let op! Er zijn een aantal zaken die je echt moet checken om te voorkomen dat de lancering een enorme domper wordt.

1. Wat toont de link?

Je gaat vol enthousiasme je website link delen op social media of via de WhatsApp. Als je dat doet wordt er gelijk een foto en tekst gedeeld. Als je dat niet zelf hebt ingesteld wordt er automatisch iets gepakt van je site en dat kan er nog weleens niet goed uitzien. Veel gedoe als gevolg want ook als je het aangepast heeft blijft die oude foto en tekst staan als jij hem weer wilt delen want deze informatie wordt opgeslagen in je cache (die moet je dus legen, wachtwoorden kwijt, nog meer irritatie). Voorkom dit door gebruik te maken van de Yoast SEO plugin, daarmee kan je de titel en tekst van je home pagina (en ook al je andere pagina’s) aanpassen en onder ‘uitgelichte afbeelding’ upload je een mooie foto van je home.

2. Testen, testen en nog eens testen

Niets zo irritant dan vol blijdschap je nieuwe website laten zien en dan direct binnen een paar minuten al zo’n mail binnenkrijgen met: ik zie niets als ik doorklik op deze link……. Zorg dat je de site echt goed doorgelopen hebt, niet alleen of alles er netjes bijstaat maar klik ook overal op zodat je zeker weet dat alle links werken. Vul alle formulieren en nieuwsbrief aanmeld velden in en check wat er dan gebeurt. Worden de bevestigingsmails goed verstuurd. Komen de mails uit het contactformulier echt binnen op je mail? Werkt alles ook goed op mobiel of iPad? Weer ook daar alles checken. Voor de echte die hards doe je alle tests ook nog even in de verschillende browsers zoals FireFox en Safari. Dan stuur je de website eerst even naar een paar goede vrienden of familie. Zeker weten dat er niets raars gebeurt. Dan, echt pas dan! Mag hij de wereld in.

3. Kan Google je site wel indexeren?

Meestal als je aan het werk bent aan je website staat er in je dashboard een vinkje aan met: niet indexeren door Google. Dat vinkje moet dus uitgezet worden als je live gaat anders gaat Google je website nooit vinden. Daarnaast is het dus ook aan te bevelen om de SEO van je pagina’s goed na te lopen, staat overal de juiste titel en omschrijving. Zodat wat hij straks vindt er ook netjes uitziet. Om het helemaal netjes te doen kun je je sitemap uploaden bij Google Webmaster tools.

4. Google statistieken koppelen

Zorg dat je je website hebt aangemeld bij Google analytics, dan weet je vanaf dag één hoe jouw website het doet. Interessante informatie over welke pagina’s veel bekeken worden en waar mensen de site weer verlaten. Hiermee kun je weer verbeteringen aan je website gaan doen.

5. Vertel een goed verhaal

Niets zo oninteressant dan een post met “hier is mijn nieuwe website’ het klinkt heel hard, maar dat vind, op je moeder en beste vriendin na, echt niemand interessant. Wat mensen wel leuk vinden om te lezen is het ondernemersavontuur, de struggle van een nieuw bedrijf starten, de droom, hoe je bij het idee bent gekomen (een ingeving onder de douch), wat je moest overwinnen om het te gaan doen en hoe dit zich ontwikkelde tot nu die mooie moment van werkelijk de wereld in slingeren. Ja, ja! Dan wil ik kijken wat je voor bedrijf hebt gebouwd en ga ik je website bekijken.

Mis niets! En ontvang dit soort artikelen voortaan in de mail.

©[2019] TESSA SMITS webdesign by Tessa Smits zelf natuurlijk ;-)

NIE: Y4267955-C VAT: ESY4267955C IBAN: ES27 0049 1379 53 2310049402

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?